Fruzsi Fekete: ellenállhatatlan, elementáris erő anyagban és formában

Első pillantásra lenyűgözött bennünket Fekete Fruzsi ékszermárkája: okos, érzékeny, gondolatteli és anyagszerűsége okán is ellenállhatatlan alkotásokat hoz létre az ifjú tervező. Ezeknek az ékszereknek valóságos tömegvonzása van.

 

Az ékszertervezők előtt általában kétféle út áll – elindulhatnak a légies, vonalszerű, könnyed (de cseppet sem könnyű), finom eleganciát árasztó leheletnyi ékszerek felé (kedvenc példánk erre a Leanea), vagy tömörebb, sűrűbb, anyagban és textúrában megfogalmazott karaktert is adhatnak jellegzetes statement darabjaiknak (gondoljunk akár a MIKO Jewelryre, vagy a L’arbre Designra). Esetenként egy tervező mindkét irányt magáénak érezheti és szintetizálhatja a munkásságában, ahogyan erről Reményi Évi mesélt nekünk. Fekete Fruzsi munkáiban azonban valamilyen egészen más, különös esztétikai minőséget vélünk felfedezni.

Impressions kollekció, Fruzsi Fekete // Kép: Mátyássy Jónás

Ezek az ékszerek a XX. század közepének festőit juttatják eszünkbe, akik vastagon hordták fel a sűrű festéket a vásznaikra, hogy az anyag egyszerre épüljön fel háromdimenziós módon, kitüremkedve a festmény felületéből – és mégis átlépje azt a bizonyos virtuális határt és képpé, azaz testetlen formává lényegüljön át.

Varázslatos az a technika, amellyel Fruzsi ezt a kettősséget látszólag játszi könnyedséggel létrehozza, akinek mély gondolatiságban gyökerező művészete bár az anyag problémáját helyezi fókuszába, mégis magában őrzi a gesztust, amellyel az emberi kéz megformálta – ilyen módon a létrehozás pillanatát merevíti ki az örökkévalóságba, akárcsak az 50-60-as évek action painting festői.

Fekete Fruzsi Impressions kollekció // Kép: Mátyássy Jónás

Inspirációmat mindig az anyag és az ember kapcsolatából merítem. Számomra a megformálás gesztusa, maga a mozdulat ami fontos. Az általam használt mozdulatok amikkel megformálom az anyagot, minden esetben nyomot hagynak a tárgyakon, ezzel adok textúrát a felületnek és taktilist élményt a viselőnek.

– magyarázza Fruzsi, aki ennek a hatásnak a mind tökéletesebb elérése érdekében jelenleg éppen polimergipsszel dolgozik az Impressions kollekcióban és viasszal a Leavesben. Változatos anyaghasználat jellemző rá, időnként szívesen veszi elő még a porcelánt is, miközben a Leaves esetében a törékenység és a leheletfinom hatás a gondosan megmunkált ezüsttel kerekedik egy egésszé.

Fekete Fruzsi Leaves kollekció // Kép: Nyíri Julianna

Fekete Fruzsi munkáiban tehát a mozdulat az örökkévalóságnak szól, az alkotás pedig folyamatosan mozog az absztrakt képiség és a szinte tömegvonzó hatású anyagszerűség két végpontján.


  Fekete Fruzsi Jewelry

 


Kapcsolódó cikkek: